Калі арганізацыя не працуе з грамадзянамі, ці павінна быць кніга заўваг і прапаноў?
Так. Згодна з пунктам 1 артыкула 24 Закона Рэспублікі Беларусь ад 18 ліпеня 2011 г. № 300-З "Аб зваротах грамадзян і юрыдычных асоб" кніга заўваг і прапаноў вядзецца ў дзяржаўным органе, іншай арганізацыі, яе адасобленых падраздзяленнях, размешчаных па-за месцам знаходжання арганізацыі, у індывідуальнага прадпрымальніка, а таксама ў месцах рэалізацыі імі тавараў, выканання работ, аказання паслуг.
Ці маюцца сітуацыі, калі можна грамадзяніну адмовіць у выдачы кнігі заўваг і прапаноў?
Не. Згодна з пунктам 2 артыкула 24 Закона Рэспублікі Беларусь ад 18 ліпеня 2011 г. № 300-З "Аб зваротах грамадзян і юрыдычных асоб" арганізацыя, індывідуальны прадпрымальнік абавязаны прад'яўляць кнігу заўваг і прапаноў па першым патрабаванні заяўніка. Пры гэтым забараняецца патрабаваць ад грамадзяніна прад'яўлення дакументаў, якія сведчаць асобу, або тлумачэнні прычын, якія выклікалі неабходнасць унясення заўвагі і (або) прапановы.
Ці прадугледжана адказнасць за тое, што адмаўляюць у прадастаўленні кнігі заўваг і прапаноў?
Так. Артыкулам 9.24 Кодэкса Рэспублікі Беларусь аб адміністрацыйных правапарушэннях устаноўлена адміністрацыйная адказнасць за адсутнасць кнігі заўваг і прапаноў або парушэнне кіраўніком дзяржаўнага органа, іншай арганізацыі або ўпаўнаважанай асобай, адказнай за вядзенне кнігі заўваг і прапаноў, або індывідуальным прадпрымальнікам парадку вядзення кнігі заўваг і прапаноў у арганізацыі, адасобленых падраздзяленнях, размешчаных па-за месцам знаходжання арганізацыі, у індывідуальнага прадпрымальніка, а таксама ў месцах рэалізацыі імі тавараў (выканання работ, аказання паслуг), або непрад'яўленне кнігі заўваг і прапаноў па першым патрабаванні грамадзяніна, або парушэнне ўстаноўленага тэрміну разгляду выкладзеных у названай кнізе заўваг і прапаноў, або неінфармаванне грамадзяніна ва ўстаноўлены тэрмін аб адмове ў задавальненні заўвагі і (або) прапановы.
1)Адсутнасць кнігі заўваг і прапаноў.
Кніга заўваг і прапаноў вядзецца ў арганізацыі, яе адасобленых падраздзяленнях, размешчаных па-за месцам знаходжання арганізацыі, у індывідуальнага прадпрымальніка, а таксама ў месцах рэалізацыі імі тавараў, выканання работ, аказання паслуг (артыкул 24 Закона Рэспублікі Беларусь ад 18 ліпеня 2011 г. № 300- З "Аб зваротах грамадзян і юрыдычных асоб" і пункт 12 Палажэння аб парадку выдачы, вядзення і захоўвання кнігі заўваг і прапаноў, зацверджанага пастановай Савета Міністраў Рэспублікі Беларусь 16 сакавіка 2005 г. № 285).
2)Не прад'яўленне кнігі заўваг і прапаноў па першым патрабаванні.
Згодна з пунктам 2 артыкула 24 Закона Рэспублікі Беларусь ад 18 ліпеня 2011 г. № 300-З "Аб зваротах грамадзян і юрыдычных асоб" арганізацыя, індывідуальны прадпрымальнік абавязаны прад'яўляць кнігу заўваг і прапаноў па першым патрабаванні заяўніка.
3) Патрабаванне ў грамадзяніна пры прадастаўленні кнігі заўваг і прапаноў дакументаў, якія сведчаць асобу, або тлумачэнні прычын, якія выклікалі неабходнасць унясення запісу.
Згодна з пунктам 2 Палажэння аб парадку выдачы, вядзення і захоўвання кнігі заўваг і прапаноў, зацверджанага пастановай Савета Міністраў Рэспублікі Беларусь 16 сакавіка 2005 г. № 285, забараняецца патрабаваць ад грамадзяніна прад'яўлення дакументаў, якія сведчаць асобу, або тлумачэння прычын, якія выклікалі неабходнасць унясення заўвагі і або) прапановы.
4) Неўнясенне ў кнігу заўваг і прапаноў звестак аб ходзе і выніках разгляду заўваг і (або) прапаноў і адзнакі аб накіраванні адказу грамадзяніну (дата і рэгістрацыйны нумар адказу), у тым ліку апавяшчэння аб падаўжэнні тэрміну разгляду выкладзеных у кнізе заўваг і прапаноў.
Згодна з патрабаваннямі пункта 14 Палажэння аб парадку выдачы, вядзення і захоўвання кнігі заўваг і прапаноў, зацверджанага пастановай Савета Міністраў Рэспублікі Беларусь 16 сакавіка 2005 г. № 285, звесткі аб ходзе і выніках разгляду заўваг і (або) прапаноў і адзнака аб накіраванні адказу грамадзяніну ( дата і рэгістрацыйны нумар адказу), у тым ліку апавяшчэння аб падаўжэнні тэрміну разгляду выкладзеных у кнізе заўваг і прапаноў, уносяцца ў кнігу не пазней апошняга дня тэрміну разгляду выкладзеных у кнізе заўваг і прапаноў.
Патэлефанаваў у райвыканкам, сказаў, што хачу падаць скаргу, але пісаць нічога не буду. Сказалі, што такую скаргу можна падаць толькі на прыёме і ў суботу па тэлефоне. Гэта слушна?
Так. У артыкуле 1 Закона Рэспублікі Беларусь ад 18 ліпеня 2011 г. «Пра звароты грамадзянаў і юрыдычных асоб» паказана, што вусны зварот– гэта зварот заяўніка, выкладзены падчас асабістага прыёму. Вусны зварот можна падаць і падчас «простай тэлефоннай лініі». У звязку з чым Вам і было прапанавана звярнуцца на «простую тэлефонную лінію», якая праводзіцца штосуботу з 9.00 да 12.00 кіраўніцтвам райвыканкама па тэл. 53 57 00.
Хацела напісаць скаргу на кіроўцу аўтобуса ў кнігу скаргаў райвыканкама. Кнігу мне далі, але сказалі, што лепш напісаць пісьмовы ці электронны зварот, а на скаргу ў кнізе скаргаў не адкажуць. А што ёсць розніца?
У артыкуле 1 Закона Рэспублікі Беларусь ад 18 ліпеня 2011 г. «Пра звароты грамадзянаў і юрыдычных асоб» паказана, што кніга заўваг і прапаноў– дакумент аднаго ўзору, прызначаны для занясення заўваг (заяў і скаргаў) і прапаноў пра чыннасць арганізацыі, індывідуальнага прадпрыемца, якасць вырабляных (рэалізоўных) імі тавараў, выкананых прац, робленых паслуг.
А артыкулам 24 Законы Рэспублікі Беларусь ад 18 ліпеня 2011 г. «Пра звароты грамадзянаў і юрыдычных асоб» агадана, што заўвагі і (ці) прапановы, занесеныя ў кнігу заўваг і прапаноў і не што адносяцца да чыннасці арганізацыі, індывідуальнага прадпрыемца, не датычныя якасці вырабляных (рэалізоўных) імі тавараў, выкананых прац, робленых паслуг, пакідаюцца без разгляду па істоце без апавяшчэння пра гэта заяўніка.
Улічваючы, што кіроўца аўтобуса не з'яўляецца працаўніком выканкама, тлумачэнні пра магчымасць пакідання разгляду па істоце Вам былі дадзены дакладна.
З маім сынам несправядліва абышліся ў судзе, куды мне напісаць скаргу?
Законам Рэспублікі Беларусь ад 18 ліпеня 2011 г. «Пра звароты грамадзянаў і юрыдычных асоб» вызначана, што дзеянне Закона не шырыцца на звароты, падлеглых разгляду ў адпаведнасці з заканадаўствам пра канстытуцыйнае судаводства, грамадзянскім, грамадзянскім працэсуальным, гаспадарчым працэсуальным, крымінальна-працэсуальным заканадаўствам. Таму вырак суда можа быць абскарджана толькі судовым парадку.
Прыйшоў у арганізацыю, хацеў пагаварыць з кім-небудзь з замаў дырэктара, але сказалі, што сёння ніхто не прымае. Як гэта разумець?
Паводле вымогаў Закона Рэспублікі Беларусь ад 18 ліпеня 2011 г. «Пра звароты грамадзянаў і юрыдычных асоб» кіраўнікі арганізацый і ўпаўнаважаныя імі службовыя асобы абавязаны праводзіць асабісты прыём не радзей аднаго разу на месяц ва ўсталяваныя дні і гадзіны.
Пры гэтым службовыя асобы арганізацый, што праводзяць асабісты прыём, а таксама працаўнікі арганізацый, упаўнаважаныя ўжыццяўляць папярэдні запіс на асабісты прыём, не маюць права адмовіць у асабістым прыёме, запісе на асабісты прыём, з выняткам некаторых выпадкаў, да якіх таксама ставіцца і звароты ў нявызначаныя дні і гадзіны.
Хацеў запісацца на прыём да мэра, у аддзеле па зваротах спыталі, куды да гэтага звяртаўся, я сказаў, што нікуды, прапанавалі спачатку схадзіць да намесніка мэра. Чаму так?
Згодна з патрабаваннямі заканадаўства, асабісты прыём кіраўніцтвам райвыканкама ажыццяўляецца з улікам кампетэнцыі службовых асоб, а таксама прынцыпу першапачатковага разгляду звароту ніжэйстаячай службовай асобай. Таму Вам і было прапанавана спачатку звярнуцца з пытаннем да намесніка старшыні райвыканкама, у чыю кампетэнцыю ўваходзіць вырашэнне гэтых пытанняў па кампетэнцыі.
Магу я не адпраўляць звароту па пошце, а прынесці яго сама ў райвыканкам, каб не страцілася? А мне яго адразу зарэгіструюць?
Так, заканадаўствам агадана, што пісьмовыя звароты падаюцца пасланцам, па пошце, падчас асабістага прыёму, шляхам занясення заўваг і (ці) прапаноў у кнігу заўваг і прапаноў. Рэгістрацыя зваротаў у райвыканкаме вядзецца з дапамогай аўтаматызаванай сістэмы, зварот (у выпадку, калі яно будзе дастаўлена Вамі асабістае) будзе зарэгістравана ў Вашай наяўнасці, таксама Вам па Вашым жаданні, паведамяць рэгістрацыйны нумар звароту.
У электронным звароце не напісала сваё імя і паштовы адрас, але напісала электронны адрас, адказ мне не прыйшоў. Зварот мой знайшлі, але сказалі, што ён ананімны. Чаму?
Артыкулам 12 Закона Рэспублікі Беларусь ад 18 ліпеня 2011 г. «Аб зваротах грамадзян і юрыдычных асоб» вызначаны патрабаванні, якія прад'яўляюцца да зваротаў. У прыватнасці, пісьмовыя звароты грамадзян павінны змяшчаць прозвішча, уласнае імя, імя па бацьку (калі такое ёсць) або ініцыялы грамадзяніна, адрас яго месца жыхарства (месца знаходжання). Гэтае ж патрабаванне прад'яўляецца і да электроннага звароту. У сувязі з тым, што Вы не ўказалі прозвішча, імя і імя па бацьку, а таксама адрас месца жыхарства зварот быў прызнаны ананімным, а згодна з патрабаваннямі артыкула 23 Закона Рэспублікі Беларусь ад 18 ліпеня 2011 г. «Аб зваротах грамадзян і юрыдычных асоб» (месцы знаходжання ) ананімныя звароты, гэта значыць звароты заяўнікаў, у якіх не ўказаны прозвішча, уласнае імя, імя па бацьку (калі такое маецца) або ініцыялы грамадзяніна або адрас яго месца жыхарства (месца знаходжання) або найменне юрыдычнай асобы (поўнае або скарочанае) або яе месца знаходжання або названыя дадзеныя не адпавядаюць рэчаіснасці, не падлягаюць разгляду, калі яны не змяшчаюць звестак аб падрыхтоўцы, учыняемым або ўчыненым злачынстве.
Таму будзьце ўважлівыя пры запаўненні ўсіх палёў у электронным бланку электроннага абарачэння.
Таксама хацелася б звярнуць увагу, што электронныя звароты ў Аршанскі райвыканкам падаюцца выключна з дапамогай спецыяльнай рубрыкі "Электронны зварот".
Хацела напісаць скаргу ў райвыканкам, але не ведаю, як яе занесці. Унук сказаў, што дапаможа адправіць мне яе па камп'ютары. А як потым мне дашлюць адказ? Хацелася б на паперы.
Такая магчымасць прадугледжана заканадаўствам. Каб атрымаць пісьмовы адказ на Ваш зварот па пошце, Вам неабходна толькі ўказаць у сваім электронным звароте, каб адказ Вам быў накіраваны на паштовы адрас па месцы жыхарства.
Колькі подпісаў павінна быць пад скаргай, каб на яе прыехала камісія?
Артыкулам 22 Закона Рэспублікі Беларусь ад 18 ліпеня 2011 г. «Аб зваротах грамадзян і юрыдычных асоб» вызначана, што калектыўныя звароты трыццаці і больш заяўнікаў у арганізацыі па пытаннях, якія ўваходзяць у іх кампетэнцыю, падлягаюць разгляду з выездам на месца, калі іншае не выцякае з гэтых зваротаў.
Практыка паказвае, што кіраўніцтвам райвыканкама даюцца даручэнні разгледзець звароты з выездам на месца і з меншай колькасцю заяўнікаў. Усё залежыць ад сытуацыі. Неабходнасць вывучэння стану спраў на месцы, узнікае дастаткова часта. Больш за 80 працэнтаў зваротаў па пытаннях ЖКГ і ўтрымання дарог разглядаюцца з выездам на месца.